Vergi İncelemelerinde Belge İbrazı ve Tutanakların Elektronik Sistem Üzerinden Düzenlenebilmesine Yönelik Değişiklikler Yapıldı

 13 Mayıs 2025 tarih 32899 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” ile vergi incelemelerine yönelik 13 Mayıs 2025 tarihinden geçerli olmak üzere;

  • Defter ve belgelerin elektronik ortamda ibraz edilebilmesi,
  • İnceleme tutanaklarının elektronik ortamda düzenlenebilmesi,
  • Tutanakların mükellefler veya vekilleri tarafından güvenli elektronik imza ile imzalayabilmesi,
Yönünde değişiklikler yapılmıştır.
 1- Vergi İncelemelerinde Kullanılabilecek “Elektronik Sistem Araçları” nın Tanımı Yapılmıştır:
 
Elektronik sistem araçları: Defter ve belgelerin ibraz edilmesi, tutanakların düzenlenmesi, görüntülü ve sesli görüşme sağlanması gibi vergi incelemelerine ilişkin işlemlerin elektronik ortamda yürütülmesini sağlamak üzere Bakanlık tarafından oluşturulan her türlü elektronik sistemi, ifade etmektedir.
  • 2- “Güvenli Elektronik İmza”nın Tanımı Yapılmıştır:
 Güvenli elektronik imza: 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununun 4 üncü maddesinde niteliklerine yer verilen elektronik imzayı, ifade etmektedir.
  • 3- Vergi İnceleme Sürecinde Bakanlık Tarafından Oluşturulacak Elektronik Sistem Araçlarının Kullanılabileceğine Yönelik Belirleme Yapılmıştır:
 Yönetmeliğin “Vergi İncelemelerinin Yürütülmesi” başlıklı 4’üncü maddesine;
“Vergi inceleme sürecinde, Bakanlık tarafından oluşturulan elektronik sistem araçları kullanılabilir” ifadesi eklenilmek suretiyle, bazı vergi inceleme süreçlerinin Bakanlık tarafından oluşturulacak elektronik sistem üzerinden yapılabilmesine imkan sağlanmıştır.
  • 4- Defter ve Belgelerin Elektronik Sistem Üzerinden Alınması İle Mükelleflerin/Vekillerinin Tutanakları Güvenli Elektronik İmza İle İmzalayabilmeleri Yönünde Belirlemeler Yapılmıştır:
Yönetmeliğin “Defter ve Belgelerin Alınması” başlıklı 12’inci maddesine; “Defter ve belgelerin elektronik ortamda ibrazı üzerine sistem tarafından ibraz durumunu gösteren bir belge üretilir ve söz konusu belgeyi mükellef veya mükellef tarafından defter ve belgelerin ibrazı için vekâlet verilenler güvenli elektronik imza ile imzalar”
ibaresi eklenmiştir. Defter ve belgelerin elektronik sistem üzerinden alınması ile mükelleflerin tutanakları elektronik ortamda imzalamaları sağlanmıştır.
  • 5- Vergi İnceleme Tutanaklarının Elektronik Sistem Üzerinden Düzenlenebilmesi ve Mükellef Veya Vekalet Verilenlerce Güvenli Elektronik İmza İle İmzalama İmkanı Getirildi:
Yönetmeliğin “İnceleme Tutanakları” başlıklı 16’ıncı maddesine “(3) İnceleme tutanakları, Bakanlık tarafından oluşturulan sistem aracılığıyla elektronik ortamda düzenlenebilir. İnceleme tutanaklarının Bakanlık tarafından oluşturulan sistem aracılığıyla elektronik ortamda düzenlendiği durumlarda, mükellef veya mükellef tarafından inceleme tutanaklarını imzalamak üzere vekâlet verilenler, söz konusu tutanakları güvenli elektronik imza ile imzalar” cümlesi eklenmiştir.
 
Yönetmeliğin “İnceleme Tutanaklarında Yer Alacak Unsurlar” başlıklı 17’inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde, vergi incelemesi ile ilgili düzenlenecek tutanaklarında yer alması gereken bilgiler arasında sayılan “a) Tutanağın düzenlenme yeri ve tarihi” cümlesine (Bakanlık tarafından oluşturulan sistem aracılığıyla elektronik ortamda düzenlenen tutanaklarda, tutanağın düzenlenme yeri elektronik ortam olarak kabul edilir) ibaresi eklenilmiştir.